KUNDUPPDRAG TRANSPORTUPPHANDLING
vad säger våra kunder?Det bästa sättet att beskriva varför ni ska ta hjälp av oss, som neutral fraktspecialist, är att låta några av våra kunder berätta vad de tycker
Transportupphandling
UPPHANDLINGAR VI GENOMFÖRT
Antal länder
Transportupphandlingar
Fraktanalyser
Referens
Bona AB
BONA är ett hållbart drivet företag med produkter och system för installation, renovering, underhåll och rengöring av premiumgolv för de flesta golvytor inklusive trä- och parkett samt halvhårda golv såsom linoleum, PVC och gummi. Huvudkontoret finns i Malmö med marknad i mer än 90 länder med 17 dotterbolag, 70 distributörer, 700 anställda och 4 fabriker
Testimonial
”Bona har samarbetet med PLAR i ca 15 år… Vi har en väldigt öppen dialog, och ni håller en hög integritet. Jag uppskattar er raka kommunikation och tydliga konsultroll – det har varit väldigt värdefullt att få era olika perspektiv och insikter”
Matz Lilja, Global Purchasing Director
Referens
AB Alfort
Alfort är ett familjeföretag sedan 1906 som erbjuder marknaden starka och efterfrågade varumärken inom måleriverktyg, kemikalier m.m. för professionella användare inom industri och bygg.
Alfort har ett modernt lager i Nykvarn med 13.000 pallplatser och plockar 12.000 – 15.000 orderrader i veckan, med bara 0,06% avvikelser! Till sin hjälp använder man ett system där allt filmas vilket innebär att man har 100% spårbarhet på alla leveranser.
Testimonial
”Jag såg ju verkligen fördelarna med att ni är så vana att jämföra fraktavtal, själva fraktpriserna är ju bara en liten del. Det är nästan omöjligt att jämföra alla extra kostnader om man skulle göra upphandlingen själv! Detta eftersom alla bolag hanterar extrakostnader med helt olika nivåer och pris.
Det var också intressant under förhandlingarna att se hur ni kunde förhandla på en helt annan detaljnivå, vilket gav ett bättre resultat”
Mats Mattsson, Lagerchef
Referens
ISABERG RAPID AB
ISABERG RAPID AB är en världsledande fästspecialist med ett av marknadens starkaste erbjudande inom häftning, smältlim, blindnitning och varmluft. Deras produkter används av hemmafixare och proffs världen över. Sedan företaget grundades 1936 finns huvudkontor i Hestra och de tillhör ACCO Brands Corporation, ett börsnoterat amerikanskt företag med världsledande varumärken inom ett brett utbud av kategorier.
Testimonial
”Jag har erfarenhet av att ta hjälp av fraktupphandlare tidigare. Men det sätt som ni arbetar efter har gett mer djupare hjälp, som att ni ifrågasätter varför har vi en viss kostnad… Genom att göra enkla justeringar efter era tips, kunde vi spara mer. Så utöver besparingen som vi gjorde på fraktpriset gav samarbetet andra besparingar.”
Marcus Forslund, Planning & Logistics Manager
Kundcase
Global aktör
Utmaningen
Vi fick förfrågan att hjälpa en organisation som har många enheter runt om i världen. Vårt uppdrag omfattade inrikes frakter, import och export mot 50 länder.
Omfattningen på transportupphandlingen var sjö, flyg, express och vägtransporter. Vi valde att dela upp transportupphandlingen i två projekt – sjö/flyg (2MSEK) & Express/vägtransporter (16MSEK).
Efter en noggrann genomgång av nuläget för vägupphandlingen visade det sig att de hade ungefär lika mycket volymer i både Öst/Västeuropa och använde ca 20 olika transportörer, som alla var riktigt duktiga på sina respektive flöden.
Att skapa besparing var inte den stora utmaningen. Utmaningen bestod i att göra det, med bibehållen kvalitet, med tanke på att många transportörer faktiskt inte har lika hög leveranskvalitet i både Öst & Väst Europa.
Metoden
Vårt mål är enkelhet och ärlighet vilket kännetecknar vår metod:
Nuläge – Krav & Förfrågan – Analys – Förhandling & Beslut – Uppföljning. Läs mer om vår metod här.
Lösningen
Det var i grunden en tydlig och enkel transportupphandling där fraktanalysen visade på en besparing på trettio procent, vilket också blev det verkliga resultatet i den efterföljande uppföljning som gjordes, och som ingår när man anlitar oss.
Några år senare
Det som var intressant med detta projekt, var när vi ett par/tre år senare gjorde om fraktupphandlingen så hade deras sändningsstruktur ändrat sig snabbare än förväntat.
De hade gått från att vara en kund med mest volym av helpallar till att i stort sett ha möjlighet att hantera allt som paket i stället. Innan valet att ändra strategi, så gjorde PLAR ett antal fraktanalyser på olika scenario där vi kunde se effekterna av att välja den ena eller andra strategin.
Detta enkla sätt att arbeta gjorde att upphandlingen sedan kunde generera ytterligare sänkta transportkostnader med 24%.
RESULTAT
Besparingen landade på 30% i en verksamhet med frakter mot 50 länder. Några år senare anpassade vi till nya behov som uppstått, vilket gav besparingar på ytterligare 24%.
Intervju med Marcus Forslund om samarbetet med PLAR
Vad var det som gjorde att du valde att samarbeta med PLAR?
Jag hade kontakt med en annan leverantör också där priset var likartat, men jag uppskattade hur jag blev bemött hos er. Ert arbetssätt kändes mer seriöst från början. Det fanns en nyfikenhet på vår verksamhet och en ”eld ” att vilja hjälpa oss med våra frakter.
Hur var det att arbeta med oss?
Andrea beskriver sig som ”logistiknörd” och det genomsyrar verkligen hela ert arbete, till exempel att vara intresserad och hitta nya vägar. Mycket har handlat om er ”Fighting Spirit” att få till en bra lösning för oss. Jag har också lärt mig mycket på vägen. Även om projektet tog längre tid än planerat är jag väldigt nöjd!
Hur lyckades vi att fylla dina behov?
Jag hade aldrig lyckats att driva det är projektet själv, har varken tiden eller verktygen att analysera frakterna på djupet. Ni har ju varit den förlängda armen. Hade jag gjort det här själv hade det tagit år för mig att komma igenom.
Var det något i vårt arbetssätt som du blev överraskad av?
Jag har erfarenhet av att ta hjälp av fraktupphandlare tidigare. Men det sätt som ni arbetar efter har gett mer djupare hjälp, som att ni ifrågasätter varför har vi en viss kostnad. Tex så ifrågasatte ni varför vi debiterats straffavgifter för vikt & volym. Genom att göra enkla justeringar efter era tips, kunde vi spara mer. Så utöver besparingen som vi gjorde på fraktpriset gav samarbetet andra besparingar.
Vilka förbättringar har ni sett tack vare vårt arbete
Vi fick tydliga besparingar på frakten enligt era beräkningar, som uppföljningen också bekräftade.
Nämn en oväntad fördel ert företag fått tack vare vårt jobb?
Vi har fått en annan förhandlingssits med våra transportörer. De är lite mer försiktiga idag, till exempel när det var dags med indexreglering av avtalet. Man märker att de förstår att vi har er expertis i bakgrunden.
Hur viktigt tycker du det är att vi gjort uppföljningar på resultatet?
Den är super! Guld värd!! Annars skulle man ju inte ha koll på om insatsen gav den effekt som utlovats för båda parter.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att anlita oss?
PLAR är en seriös partner som är nyfikna och har ett brinnande intresse för frakter generellt sätt, vilket genomsyrar arbetet och också resultatet på samarbetet.
Intervju med Mats Mattsson om samarbetet med PLAR
Vilken lösning sökte du när du kontaktade oss?
Vi har haft dåliga erfarenheter sedan tidigare och sökte någon som skulle göra ett seriöst arbete med våra fraktupphandlingar. För ca 10 år sedan kontaktades vi av ett bolag som lovade att spara massor av pengar på våra omkostnader. I princip skickade de över information, så här gör ni, och debiterade oss 25% av en tänkta besparingen. Lösningen bestod av massa olika bolag som vi inte kände till och som inte fungerade i praktiken. Vi fick alltså betala i förväg på ett beräknat resultat men vi kunde inte använda förslaget i praktiken. Dvs så var pengarna helt i sjön.
Hur kom det sig att du valde oss?
Jag jämförde några olika men kände efter mötet med er att det här är inte bara en ”quickfix ” utan ni är med och också följer upp att nya avtalen fungerar. Ert arbete kändes långsiktigt. Ni var också tydliga med att vi väljer vilken/vilka leverantörer vi sedan tecknar avtal med, och att ni debiterar baserat på verkligt resultat av vårt val, inte på vad som eventuellt skulle vara den billigaste lösningen. Det var viktigt för mig i valet.
Hur var det att arbeta med oss?
Tycker det funkat jättebra! Det var enkelt, gick snabbt och vi fick bra information under processen.
Var det något i vårt arbetssätt som du blev överraskad av?
Det kanske inte överraskade direkt, men jag såg ju verkligen fördelarna med att ni är så vana att jämföra fraktavtal, själva fraktpriserna är ju bara en liten del. Det är nästan omöjligt att jämföra alla extra kostnader om man skulle göra upphandlingen själv! Detta eftersom alla bolag hanterar extrakostnader med helt olika nivåer och pris. Det var också intressant under förhandlingarna att se hur ni kunde förhandla på en helt annan detaljnivå, vilket gav ett bättre resultat.
Vilka förbättringar har ni sett tack vare vårt arbete?
Vi fick sänkta fraktkostnader och förutom frakten så lyckades ni förhandla ner sidokostnader som får en stor betydelse på helheten. Det har också varit positivt i vår relation med transportörerna att de vet att vi jobbar med specialister som hjälper oss med detaljerna. Vi upplever att transportörerna är mer på tå nu.
Finns det någon oväntad fördel ni fått tack vare vårt jobb?
Vi fick också en bekräftelse på att vi har bra koll på det vi gör, känsla av att vi inte är ute och seglar. Det var mycket positivt med benchmark från en utomstående specialist.
Hur viktigt tycker du det är att vi också följer upp resultatet?
Väldigt viktigt att man får check på att avtalet fungerat. att det inte bara blir en skrivbordsprodukt. Då ni både kollar att det blir korrekt fakturerat och att besparingen blev som förväntat i verkligheten.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att anlita oss?
Absolut. Kör! Alla dagar i veckan.
Intervju med Matz Lilja om det långvariga samarbetet med PLAR
Hur länge har Bona samarbetat med PLAR?
Bona har samarbetet med PLAR i ca 15 år. Själv har jag haft nöjet att arbeta med er sedan jag började här, för drygt 4,5 år sedan.
Vilken typ av uppdrag har ni anlitat oss till?
Under årens lopp har vårt samarbete vuxit i takt med våra ökande behov. När vi började arbeta ihop låg vår omsättning runt 600 miljoner SEK, och idag är vi uppe på cirka 4 miljarder SEK.
Vi har anlitat er främst för fraktupphandlingar inom sjö, flyg och väg för våra verksamheter i Sverige, Europa och USA. Utöver det har ni även hjälpt oss med att gå igenom andra processer, exempelvis hur vårt orderflöde och Inside-sälj kan samverka mer effektivt i logistikprocesserna.
Hur har du upplevt vårt samarbete?
Vi har en väldigt öppen dialog, och ni håller en hög integritet. Jag uppskattar er raka kommunikation och tydliga konsultroll – det har varit väldigt värdefullt att få era olika perspektiv och insikter.
Hur har vi lyckats i att fylla era behov?
Ni är en naturlig del av vår verksamhet och fungerar nästan som en intern resurs tillsammans med våra egna logistikfunktioner. Ett bra exempel är när vi nyligen förändrade våra inköpsprocesser på koncernnivå för att införa ett globalt arbetssätt. Ni var lyhörda och anpassade ert arbete för att synka era processer med våra nya riktlinjer, vilket underlättade övergången.
Vilka delar av vårt arbete har överraskat dig?
Det som överraskade mig mest är hur ni också fungerar som en brygga mellan olika avdelningar. Ni fångar upp behov och problem som dyker upp, vilket har hjälpt oss att finjustera flöden och processer så att allt fungerar smidigare.
Vilka förbättringar har ni sett tack vare vårt arbete?
Fraktbranschen är rätt komplex med alla tillägg och undantag. Utan ordentlig insyn är det lätt att tro att man har ett bra avtal, även om det kanske saknar viktiga detaljer. Tack vare er kunskap har vi kunnat täppa till de luckorna och skriva tydliga avtal med våra leverantörer.
En oväntad fördel ert företag fått tack vare vårt jobb?
Er öppna och raka kommunikation har gett oss många värdefulla insikter. En av fördelarna är att vi kunnat förebygga interna spänningar som annars kan uppstå mellan olika avdelningar. Det har verkligen varit till stor hjälp.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att anlita oss?
Ni står för tydlig och rak kommunikation och har en professionell hantering av fraktupphandlingar. Vi har fått både ekonomiska och operationella värden av vårt samarbete. Att ni tar hand om upphandlingarna minskar också komplexiteten, vilket ger oss riktigt goda resultat.
Referens
Exact i Butik AB & Vectur AB
Exact i Butik är ett helsvenskt bolag som har varit verksamt sedan 2003. Vi är marknadsledande inom kundvagnar, kundkorgar, kundvagnsgarage och andra produkter inom butikslogistik. Vi har genom vårt samarbete med ledande leverantörer inom dessa områden en bred produktportfölj. Vi har import från ett flertal länder både i och utanför Europa.
Testimonial
”Vi har alltid haft god kontroll på våra frakter så därför var det inte självklart att anlita en fraktkonsult – men vi ångrar inte att vi gjorde det. Vi har uppskattat vårt samarbete med att hitta de bästa lösningarna för vår logistik. Vi kan varmt rekommendera PLARs tjänster till andra företag.”
Lars Erik Sjöberg, Exact i Butik AB, delägare
Referens
Sundplast AB
Testimonial
”För oss är det viktigt att ha järnkoll på våra frakter, då det direkt påverkar företags resultat. Det har vi fått med hjälp av PLARs fraktupphandlingar. Första gången PLAR hjälpte oss fick vi en besparing på 12%. PLAR har genom åren fortsatt hjälpa oss att kontrollera att vi har rätt pris. Vi kan varmt rekommendera deras tjänster.”
Johan Sundin, vd Sundplast AB
Referens
Hygienteknik Sverige AB
Testimonial
”Vi jobbar ständigt med kostnadsbesparingar och effektivare flöden. Det har PLAR hjälpt oss med i fraktupphandlingar. Det var utvecklande att arbeta på det sättet och något som vi tagit med oss i fortsatt arbete med frakter och logistik. Fler företag borde testa att göra fraktupphandlingar på detta enkla sätt. Att de dessutom bara fakturera om besparing uppstår gjorde valet enkelt.”
Peter Johansson, logistikchef Hygienteknik Sverige AB